Zenia Larsen (m.fl.): Rokokoposten.
De første 280 år., 400 sider. 199 kr. Forlaget Rosinante & Co.
”Fake News” hedder genren. Det er
en form for fiktiv journalistik, hvis nyhedshistorier ikke har fundet sted, men
heller ikke er løgn, fordi det er meningen, at modtageren skal genkende, at
historien er opfundet: fiktion.
Men
en særlig form for fiktion. For det skal også være nyheder. Så Fake News skal
følge, hvad der bevæger sig i det politiske, kulturelle og – især –
journalistiske landskab, der omgiver dem, og opfinde historier om samme
landskab. Derfor bliver Fake News til satirer over begivenheder og synspunkter
i samfundet og parodier på udtryksformer i journalistikken.
Internationalt
er det mest berømte Fake News-medie overhovedet Jon Stewarts The Daily Show,
som kun delvis overholder genrens koder, men til gengæld har vundet enorm
popularitet og en forbløffende indflydelse. Mindre udbredt, men stadig
betydningsfuld og mere genreren er The Onion, der på nettet dækker
nyhedslandskabet med studieindslag, politiske og sociale kommentarer og
tekstjounalistiske historier. Præcis som andre store netaviser – blot mere
gakket.
Så
langt er Fake News ikke kommet i Danmark. Men vi har Rokokoposten, der
på få år har udviklet sig til at blive en reel, omend fjollet, faktor i det
danske medielandskab. Avisen har kun én
historie ud om dagen, men den daglige historie er til gengæld præcist skåret.
Det er sjældent rigtig ondt, men til gengæld ofte morsomt. Jeg tror, jeg har
læst hver eneste historie de sidste halvandet år.
Rokokoposten,
der prætenderer at være udgivet første gang i 1732, fejrer nu sin
”280”-årsfødselsdag ved at udgive en bog med 200 historier fra avisens
bagkatalog. Dertil er føjet et forord, hvori avisens forhistorie og historie
fortælles fra den første forfader, ”Proto-indoeuropæisk Immigranttidende” frem
til Rokokoposten selv og videre igennem de 280 år, hvor avisen hævdes at
have eksisteret. Det er ægte vås og meget morsomt.
Man
møder en stor idérigdom i Rokokopostens spalter. Højdepunkter er fx
historien om, hvordan en byfest endte i blodigt kaos, fordi Hjemmeværnet ikke
var der til at holde orden, eller den skandaløse afsløring af, at visse chefer
fortsat diskriminerer og giver højere løn og bedre stillinger til ansatte, der
har kvalifikationer.
Politisk
slår Rokokoposten både til højre og til venstre – gerne ved at forlænge
synspunkter ad absurdum. Således får Liberal Alliance under udfoldelse af
betydelig frihedspatos lov at kræve frit valg mellem højre- og venstrekørsel i
trafikken, mens SF får lov at foreslå forbud imod farlig kemi – i narkotika.
Når
Rokokopostens fire skribenter er bedst, er de fremragende. I Kristeligt
Dagblads sammenhæng har vi lov at notere os, at de rammer nogle af deres toppunkter i
kristendomsstoffet. Da Politikens chefredaktør Thøger Seidenfaden døde,
blev han nærmest genstand for en helgenkåring i pressen. Rokokoposten
tog konsekvensen og lod ham posthumt overtage Sankt Peders ansvar for
himmerigets eksterne kommunikation. Også den frustration, mange kender
vedrørende den kollektive trafik, fik kristelig tydning, da Rokokoposten
lod Job bryde sammen på Nørreport station. Hans lidelser i trafiksystemet var mere uforståelige, end
hvad Gud havde udsat ham for: ”skinnernes veje er uransagelige”. Jeg ved oftest
ikke, om det er religionskritik eller teologi, Rokokoposten præsterer, men jeg vil gerne have mere.
Rokokopostens
tekstformat holder vel ikke til det stive bind og de mange sider i denne bog,
og læser man længere stræk, som det er anmelderens lod, bliver skriveformen
lidt monoton. Så det kan diskuteres, om bogen som bog betragtet er vellykket.
Døgnets flabetheder gør sig bedst netop i døgnet. Allerede på et par års
afstand kan morsomhederne tage sig bedagede ud – lidt som gamle revynumre. Så
man skal nok huske kun at tage bogen frem i ny og næ og kun at læse et par
sider af gangen.
Men
så kan man til gengæld også være heldig at ramme samlivsartiklen ”Mand får ret
i noget”, der beskriver, hvordan det efter 34 års ægteskab skete, at skovarbejder
Keld Olsen fik ret i en diskussion med sin kone, og stadig et døgn efter er
”tydeligt mærket” af begivenheden, men ikke vil gøre noget ved sagen, ”da han
ikke forventer, at forteelsen gentager sig”. Og så er hele dagen reddet. Lige
som den ofte bliver det, når man om morgenen kan klikke ind på Rokokopostens
hjemmeside og få døgnets nye Fake News historie, hvor den hører hjemme: i
døgnet.
Trykt i Kristeligt Dagblad den 21. november 2012.
Anmeldelsens overskrift er ikke min egen frembringelse. Da jeg fik bogen til anmeldelse, slog jeg beskeden herom op på facebook. Der var flere gode forslag, men professor Orla Vigsø vandt på ovenstående overskrift.
SvarSlet