Sune Auken: Sagas spejl. Mytologi, historie og kristendom hos N.F.S. Grundtvig, 736s, Gyldendal, København 2005.
Våre danske venner har iallfall to
1800-talls-ikoner som stadig hentes fram, studeres, nyfortolkes og diskuteres,
nemlig Kierkegaard og Grundtvig. Det er skrevet bindsterke og utallige verk om
dem begge, og alt ettersom de teologiske og politiske konjunkturer veksler,
skifter fokus fra den ene til den andre. De siste årene har imidlertid ikke
Grundtvig stått så høyt i kurs fordi han har blitt sett på som eksponent for
dansk, religiøs nasjonalisme, av det sterkt høyreorienterte og fremmedfiendlige
slag. Representanter for Dansk Folkeparti med presten Søren Krarup i spissen,
har nemlig prøvd å bruke Grundtvig og hans tenkning og diktning i partiets
usmakelige anti-islamisme og fremmedfrykt. Når man derfor får en avhandling i
hånden som både er voluminøs og spekket med norrøn mytologi, frykter man derfor
lett frykte det verste. Men det er det ingen grunn til, for Sune Auken har
skrevet en avhandling som vil bli stående som en milestein i
Grundtvig-forskningen, og som fokuserer en side ved Grundtvigs forfatterskap
som ingen leser kan overse, nemlig hvordan han knytter mytologi, historie og
kristendom sammen slik at de gjensidig belyser hverandre, for det er først og
fremst forholdet mellom disse tre størrelser som interesserer Auken.
Auken
er ikke teolog selv om avhandlingen avslører at han kan sin teologi meget godt.
Men det er ’den litterære Grundtvigforskningen’ han plasserer seg selv
innenfor. Han anklager derfor teologene for i altfor stor grad å ha lagt beslag
på Grundtvig og dermed innsnevret hans mangfoldige dikterunivers.
I
Grundtvigforskningen har årstall ofte tjent som markører av posisjoner: Hvilket
år var det viktigste i Grundtvigs liv med tanke på hans teologiske utvikling?
1825, 1832 eller 1835? Auken streifer innom denne posisjonering ved å hevde at
med utgangen av 1815 er sammenhengene i Grundtvigs dikteriske bildebruk og
implisitte formforståelse gjenkjennelig fram til hans død (s. 48). Denne
anmelder er ikke særlig bevandret i litterære analyser og har derfor ingen
grunn til å stille spørsmålstegn ved Aukens tese. Men ’den teologiske
Grundtvig’ hadde i 1815 ennå et langt stykke igjen å gå før han nådde en
avklaring, og kanskje var den dikteriske Grundtvig ennå langt fra å finne sin
form så tidlig som i 1815? For Grundtvig sørget på den tiden fortsatt over
tapet av Norge; ja, i "Nyaars-Morgen" (1824) bruker han naturbilder
som om Norge stadig var forent med Danmark.
Ved siden av
"Nyaars-Morgen" er det de sentrale og kjente Grundtvig-verkene
"Nordens Mytologi" (1808), "Et Blad av Jyllands Rimkrønike"
(1815), "Nordens Mythologi (1832) og "Christenhedens Syvstjerne"
(1854-55), som utgjør kjernen i Aukens litterære analyser. Men selv om han proklamerer
at han vil rehabilitere den litterære Grundtvig, er han seg fullt ut bevisst at
det ikke er en tilfeldig egenskap ved teologen Grundtvig at han også var dikter
(s. 630). Aukens egne analyser viser at Grundtvigs poetiske verker rommer høyt
nyanserte teologiske fortolkninger som er avhengige av og ikke lar seg atskille
fra deres dikteriske karakter fordi de går i ett med verkenes bildespråk og
kunstneriske komposisjon. Derfor forutsetter, ifølge Auken, også den teologiske
forståelse av dem at man forholder seg til dem som kunstverker (s. 631).
Grundtvigs
sprudlende mangfold og stadig skiftende bildebruk, gjør det umulig å fange ham
inn i et system eller utforme han tenkning som en stringent teologi. Grundtvig
vrir seg unna både fienders og venners forsøk på å skape orden og klarhet i
hans tankeunivers. Det er nettopp det som gjør at det fortsatt kommer nye og
spennende avhandlinger om ham, slik som Aukens imponerende og omfangsrike
arbeid er et godt eksempel på. Men ikke minst er det fortjenstfullt at Auken
(indirekte, men klart) rister Grundtvig ut av Krarups og Dansk Folkepartis
klamme omfavnelse. Denne frigjøring er likevel ikke avhandlingens viktigste
bidrag til Grundtvigforskningen. Dette bidrag ligger i framstillingen av den
norrøne mytologi som den sentrale premissleverandør til Grundtvigs bildeverden
og profetiske prosjekt.
Dag Thorkildsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar